דו"ח ההערכה של תוכניות אופנים לשנת הפעילות תשפ"ד חושף תובנות מעניינות על ההשפעה המשמעותית של העמותה בקידום לימודי STEM בפריפריה בשנה האחרונה, שהיתה מאתגרת ומורכבת במיוחד.
במהלך השנה, הפעילה אופנים 129 קבוצות לילדים בכיתות ג'-ח' ביישובי הדרום והצפון, ו- 72 קבוצות נוספות למשתתפים מקהילות שפונו מבתיהם בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר. המטרות המרכזיות של התוכניות כללו הקניית מיומנויות חיוניות, פיתוח תודעת צמיחה ותמונת עתיד, וחיזוק תחושות המסוגלות וההצלחה המקדמות פיתוח חוסן בקרב הילדים.
הערכת התוכניות, שבוצעה על ידי צוות מחקר חיצוני בהובלת ד"ר הדס גרונר, התמקדה בשני קהלי יעד מרכזיים - מדריכי התוכניות ואנשי קשר מהרשויות. הממצאים מצביעים על הצלחות מרשימות, לצד אתגרים ותחומים לשיפור.
הישגים והצלחות
אחד ההיבטים הבולטים ביותר של פעילות אופנים השנה היה הגמישות יוצאת הדופן והיכולת להתאים את התוכניות במהירות לצרכים המשתנים של הקהילות. הגמישות באה לידי ביטוי הן בפן המקצועי ובעדכון התכנים על פי הצורך, והן בפן הלוגיסטי והמענה לשינויים תכופים בלו"ז ובמיקומים. מנהלות בתי הספר שיבחו את זמן התגובה המהיר ואת המענה הדינמי של צוות אופנים, שאיפשר רצף של פעילות חינוכית גם במצבי חירום.
הדו"ח הדגיש גם את ההשפעה העמוקה של התוכניות על המשתתפים, שבאה לידי ביטוי בהצגת כישורים חדשים, הפגנת מוטיבציה גבוהה יותר ללמידה, ופיתוח תמונת עתיד הקשורה למקצועות ה-STEM.המנהלות שרואיינו העידו כי הילדים פיתחו מגוון רחב של מיומנויות, כולל עבודת צוות, חשיבה יצירתית, תקשורת אפקטיבית ופתרון בעיות. כפי שציינה אחת המנהלות: "הילדים לומדים לפתור בעיות עכשוויות: זיהום במים ובאוויר, רעידות אדמה, מתקפת טילים. הם לומדים שאין דרך אחת לפתור בעיה".
ממצאים אלו מקבלים משנה תוקף לאור נתונים עולמיים המצביעים על החשיבות הגוברת של חינוך STEM .על פי דו"ח של ה- OECD משנת 2020, מדינות עם ביצועים גבוהים במתמטיקה ומדעים נהנות מיתרון משמעותי בכלכלה גלובלית מבוססת ידע.
אתגרים והזדמנויות לשיפור
לצד ההישגים המרשימים, הדו"ח מצביע גם על מורכבויות מסוימות בהקשר של עבודה, עם ילדים מקהילות מפונים. המדריכים נדרשו להתמודד עם נושאים רגישים, ודיווחו על אתגרים בהתמודדות עם תכנים אלו.
כדי לתת מענה מיידי לאתגרי המדריכים, קיימה העמותה במהלך שנת הפעילות סדנאות והכשרות ייעודיות למדריכים, שנועדו לספק להם כלים ומיומנויות להתמודדות עם מצבים מורכבים ולחיזוק החוסן האישי שלהם.
מבט לעתיד
דו"ח ההערכה של תוכניות אופנים מספק תמונה מקיפה ומעמיקה של ההשפעות, ההישגים והאתגרים של העמותה בקידום לימודי STEM בפריפריה. הממצאים מחזקים את חשיבות ההשקעה בחינוך איכותי וטכנולוגי, ובהתאמה מתמדת של התכנים למציאות המשתנה.
הדו"ח מדגיש גם את הצורך בשיתופי פעולה בין מגזרים. עמותות, מערכת החינוך, הרשויות המקומיות והתעשייה - כולם שחקנים חיוניים במאמץ לקדם חינוך STEM נגיש ואיכותי. שיתופי פעולה כאלו יכולים להגדיל את ההשפעה, לייצר סינרגיה ולהבטיח מענה מקיף לצרכים המגוונים של הילדים והקהילות.
Comments